tisdag 6 maj 2008

Jag är frustrerad!

I kommunen jag arbetar så har man skapat direkt skolpeng. Idé är kanske inte så dum. Mer pengar till eleverna direkt till skolan och mindre administration. Men om man tar bort central relativ effektiv administration och flyttar till skolorna jag då minskar man tydligen inte administrationen, tvärtom verkar den öka...
För vad har hänt inför höstterminen 08. Jo på min skolas område måste vi dra ner på pedagoer till 20%!!! inte administrativ personal och vad jag vet är det inte mycket skillnad centralt heller.
Från att ha haft mer än rikssnittet när det gäller pedagoger per 100 elev kommer vi nu att ha långt under och det i en skola som uppmärksammas av både MSU, och nationella och internationella skolor för sitt arbete med barnen...
OK vi kommer att få färre barn 2% ungefär men det förklarar inte 20% i nerdragna pedagoger.
Men våra politikera hävdar att du inte sparar på skolan...
Vilka pedagoger är det då som får gå. Ja det är de unga, våran framtid som vi lärt upp i att tänka och arbeta efter vårt sätt. Ett kunskapskapital som vi nu måste kasta bort för några år för att sedan vara tvungen att starta om igen utan hjälp av de pedagoger som slutar pga ålder...
Vore det inte bättre att behålla de unga och låta de äldre få dela med sig av sin erfarenhet på bäst möjliga sätt. Nä vi skall spara för att sänka skatten 40 öre...
Det är så man blir...

Därför blir jag gald av att läsa om IT-mamman som med tre andra kollegor får hjälpa till att göra sin kommun attraktiv...

... vi sparar bort skatteunderlaget...

:(

tur det är vår eller snarare sommar

Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du blir glad av våra försök i vår lilla kommun! :-) Jag blir glad av att läsa din blogg, även om det är synd och skam att man sparar in pengar på skolan. Keep up the good work!