fredag 5 september 2008

En till En - och fredagsstämning!

Igår var jag med om något häftigt.
"En sådan däringa" kick som man säger på göingska...
Dvs en aha-upplevelse.
Ni som följer Blogg vet ju om att jag i går var i Falkenberg för att höra om Flakenbergs En-till-En-projekt. Där eleverna i år 7-9 på Skogstorpsskolan och Söderskolan fick var sin MacBook på starten av höstterminen. Fatta var sin dator! Redan i maj fick personalen sina datorer. Ja du läst rätt var sin egen dator att ta hand om! SKogstorpskolan hade då aldrig haften Mac på skolan.
Jag sitter här med två bolck med anteckningar från dagen! Som jag nu måste renskriva och behandla men jag känner redan nu att detta måste vi fixa. Kan de så kan vi. OK vi är något mindre men det är väl ingen nackdel. Totalt rör det sig om idag 4 skolor 120 pedagoger 850 elever och 970! datorer...
Hur har de gjort då?
Ja i Flakenberg består IT-avdelningav 2 (två!) personer. Allt är outsourcat. Thorbjörn Larsson som IT-strategen heter menar att det är en stor fördel att outsourca driften.
Om jag vill ändra strategi kan jag göra det med nästa upphandling. Boom allt utbytt. Nu vill vi köra trådlöst på skolorna, Boom nytt avtal nya maskiner ny infrastruktur och han menar att det inte blir dyrare snarar bättre. Alla maskiner och material är alltid nytt. Fungerar det inte med någon tekniker jag då byter man. Kanske lite krass personalhantering men det är nog effektivt!
Vad tyckte IT-chefen elelr som han kallar sig IT-strategen
  1. Lyssna på verksamheten
  2. Omsätt sedan detta till verklighet
Utvecklingschefen för skolan Fredrik Höper menar att man skal fokusera på eleverna och sedan skapa en skola för dem. I deras fall blir det En-till-En

IT-samordnare Kristina Björn avslutar med en tanken att fundera på
Vad är det ni vill. Skolan i datorn eller datorn i skolan?
Det tål att tänka på efter en positiv dag där man fått träffa trevliga postitiva visionärer som kan omsätta sina visioner i handling. Fokus låg mer på lärande och utveckling än på teknik att sedan Lars Johansson en av de inblandade läraren från Skogstorpskolan som innan projektet aldrig använt annat än PC sa att det numera var så skönt att komma till lektionerna och allting fungerade, att aldrig behöva hjälpa till med tekniska saker, starta om program, krascher, skanade möss mm och att det framför allt blivit lugnare i klassrummen och skolan.
Jag arbetar nu i den bästa av världar. Den som jag undervisade om på lärarutbildningen i Halmstad
Vad kostar då detta. Jag som Bengt Appelqvist, rektor på Skogstorpskolan sa, vi har ökat antalet elver per lärare från 13 till 14 elever och då är allt betalt!
Gunnesboskolans 7-9 har knappt 9! elever per lärare...
Tanken kittlar... skall läsa rapporten och samla tankarna och återkomma i frågan...

Och så är det fradg och solen skiner utan för fönstet mot en nästa molnfri himmel så jag vill bjuda på lite mys. Se lyssna och njut...


Inga kommentarer: