söndag 17 maj 2009

Är det dags för en förändring?

by Chris Green Flickr

Jag tycker mig känna att det är dags. Många tecken tyder på det.
Efter att igår ha sett historien om Barak Obama så känns det som ett verkligen är något på gång i USA. Jag får nästan religösa känslor när jag hör hur de talar om Obama.
Resten av världen tror att det är männen som förändrar världen men det tror inte jag. Att Obama idag sitter i vita huset beror på att en kvinna gick före. Hade inte Rosa Parks suttit på bussen och lagt grunden hade inte gången varit krattat för Dr Martin Luther King eller Collin Powel. Den första högre chefen som var svart var ju egentligen Condoleezza Rice som utrikesminster.
I IT-världen finns det tyvärr allt för få kvinnor trots att kvinnor egentligen är som skapta för entreprenörskap. Kvinnor är bättre än oss män i socialt nätverkskapande kan jag läsa i dagens SDS. Där står det att Ning skapades av en kvinna, Giana Bianchini. Ning är en plattform som låter folk skapa sina egna diskussionsforum. Bra exempel på Ning är Classroom 2.0 som jag har fått många uppslag från till denna blogg. En annan Ning är IKT i skolan som jag tidigare skrivit om. Nu har Niklas Karlsson startat ännu en efter norsk förebild som heter dela och använd. Denna länk hittar ni även bland mina Delicious länkar. Delicious är ännu ett exempel på ett socialt nätverk där man kan dela med sig av sina bokmärken til andra och hitta nya bekantskaper via dessa bokmärken. Ännu ett exempel på sociala nätverk är Diggo.com och deras grupp e-Learning 2.0 där jag hittar massor av information om webb 2.0 och hur man kan använda detta i skolan.
Fler exempel på att något är på gång är att skolporten, ett nyhetsbrev om skolan för andra gången på kort tid innehåller något om IT. Förra gången var det om min artikel i SDS den 29 april och nu läser jag om Lars Ekelöw, Björknässkolan och deras arbete med IKT i Skola & Näringsliv. Jätteskoj att Lars arbete på Björknäs uppmärksammas för det har pågått under många år och är ett mycket målmedvetet arbete med att göra IKT som en del av skolvardagen. Skall bli skoj att höra om deras arbete på Framtidens Lärande.
Som sagt det börjar hända saker.
IT's Time for a Change
PS Tittade lite på trafiken till bloggen och hittade ett inlägg som jag skrev den 1 september 2008. Då hade räknaren precis passerat 4000 sidvisningar. Idag drygt 8 månader senare har räknaren passerat 17 123 visningar! Jag känner mig hedrad av att så många verkligen läser denna blogg och lämnar kommentarer. Tack!

Inga kommentarer: