lördag 15 augusti 2009

Ingen använder e-post

Phone LAN by Gustav H

Under rubriken Varför ungdomar inte Twittrar (eller: hur ungdomar konsumerar media) Skriver Gustav att
...ingen kollar sin e-post. Man har redan sina kontaktkanaler som är mycket snabbare och bättre. Och roligare. SMS + Bilddagboken + MSN
Han har mer än 80 kommentarer på detta inlägg när jag skriver detta! och i princip alla håller med!!!!!
Och ändå satsar vi stora summor för att ge våra ungdomar e-post?!? Men varför?? om ingen använder denna funktion frivilligt så är det ju pengar kastade i sjön...

De kommunikationsmedel som vi använder oss av i skolan måste alltså innehålla SMS och MSN. I Lund har vi valt att använda Live@Edu. I paket finns Messenger vilket ju är det Gustav menar när han skriver MSN för det är ju så den kallas. Världens i särklass största IM-klient. Men än så länge har jag inte hittat denna klient på våra datorer utan vi måste strata via online versionen. Nåja bättre än inget.
Vad jag saknar och kommer att jobba för är att integrera MSN Messenger i IT´s Learning och alla de andra verktyg vi använder därför att det är en väg som ungdommarna är vana vid och kan . För Gustav slår hål i en annan myt dvs att alla ungdomar är vandrande IT-gurus.
Enligt min erfarenhet så vet de flesta ungefär bara hur man loggar in och använder MSN, för över musik till sin mobil, lägga upp bilder på Bilddagboken och hur man sätter igång och använder sitt favoritspel. That’s it. De sitter där med Internet Explorer samt slår på skärmen när datorn inte gör som man vill.
Stämmer detta är det mycket viktigt att vi håller oss till det de behärskar till att börja med för att sedan lotsa dem vidare. På ett sätt en tröst till många lärare. Det betyder ju att vi inte är så långt efter, eller hur!

IT's a New Dawn, IT's New Day, IT's a New Life for Me...- Feeling Good Nina Simone


4 kommentarer:

Unknown sa...

Men vill ungarna att vi börjar använda messenger till skolgrejer? Jag tror nog ändå att det kan finnas en poäng i att imitera sättet eleverna kommunicerar på, men att göra det i exempelvis googles alla verktyg...

Viveka på Humlebacken sa...

Satt precis och funderade på det där med epost. Jag får allt mindre epost själv också. Förr rasslade det till varje gång man öppnade lådan, nu kan det gå dagar utan att jag får några andra mail än de som tillkännager kommentarer på bloggen.
Det är verkligen så att det finns enklare vägar att kommunicera. Förutom de du skrev är ju Facebook en utomordentlig kommunikationskanal. Vi kanske skulle köra med fejan som lärplattform... det hade nog funkat...

Åsa K sa...

Men jag tror heller inte så många elever löser ekvationer på sin fritid eller ser till att ta reda på hur det svenska samhällets demokratiska instanser är uppbyggda.

När det gäller e-post så är det ett av många kommunikationsverktyg man måste behärska som vuxen samhällsmedborgare. När nu så gott som alla myndigheter och andra samhällsinstitutioner har som policy att e-post från allmänheten ska besvaras skyndsamt vore det ett svek mot den yngre generationen att inte se till att de behärskar även detta sätt att kommunicera. Skulle vi undanhålla vissa kommunikationsmöjligheter från ungdomar för att de inte tycker de är lika kul?

Sen tycker jag att SMS och MSN också ska ha en självklar plats i skolan. Och drama och musik, och slöjd och bild och alla andra sätt att kommunicera och att uttrycka sig.

Jag håller heller inte med om att lärare kan pusta ut för att ungdomar kanske inte är så bra på datorer som de vuxna varit skrämda av. Tvärtom - och alldeles särskilt tvärtom ifall man som du argumenterar för en dator till varje elev - då måste man ju som lärare ha en genomtänkt plan för hur man ska kunna ta tillvara de enorma möjligheter datorerna ger. Inte slå sig till ro med att vara ett halvt steg före eleverna.

Habe81 sa...

Alla dessa kommunikationskanaler gör mig stressad. Man måste kolla av allting: FB, Liven, IT's L, hemma mail, Jobbmail, mailadresen man använder när man är "tvungen at uppge en mailadress", alla nätverk och grupper, blogginlägg iintressanta bloggar som Din, Jonas osv osv.
Ja, jag vet att man kan vidarebefodra och länka osv, men jag börjar tycka att det tar mycket tid att hålla sig uppdaterad. Är jag ensam?