onsdag 9 december 2009

Jag har fått ett brev från Arne Trageton! =D

Jag fick ett mail igår em från Arne. Wow tänkte jag och mycket riktigt var det ytterligare info till mitt inlägg om "skriva sig till läsning" så jag tar och publicerar hans svar här nedan. Tack Arne för att du tog dig tid och utvecklade mina tankar om ditt eminenta arbetssätt.
Hei!
Ved surfing på "att skriva sig till läsning" oppdaget jeg din interessante blogg, med siste artikkel, der du kommenterte Erica Lövgren og Guldäpplet.
Men så skrev du om "ljudande tangentbord" Det var vel fra TV programmet Skolfront: Ut med pennan-in med datorn? Jeg mener dette kan være nyttig for svakere elever, men ellers er pararbeide bak datorn sentralt for meg. Her får du to elevers "ljudande", de hjelper hverandre, intens muntlig kommunikasjonstrening om hva de skal skrive, og det er gratis. Som studiodiskusjonen til slutt viste, brukte Brickebacken bare gratis begagnade dator+skriver, ingen internetttilkopling. Selvsagt trenger klasser på høgre trin mer avanserte saker men for F - åk2 mener jeg det viktigste er å bli duktig til å skrive og lese. Da får de bedre utbyte av de mer avanserte ting senere.

Her kolliderer jeg ofte med IT teknisk ansvarlige i Sverige. Mange lærere får ikke bruke gratismaskiner fordi IT ansvarlig er redd for ekstra arbeid med å serve disse maskinene. Så sant de ikke er tilkoplet internett og kun brukes som skrivemaskiner blir det sjelden problem. Dersom det blir problem, bare kaster en datorn og henter opp en nygammal fra lageret i kjellaren.
Beste helsing
Arne Trageton
Mer info finns att hitta om du söker på skriva sig till läsning på Google

Inga kommentarer: