tisdag 16 mars 2010

Hur skickar jag stora filer?


Jag får ibland mail från välvilligt inställda personer med bilder, filmer eller presentationer som de skickar runt till alla deras kompisar. Det är ofta mycket bra bilder och information men det är lätt att mailboxen fylls av dessa om man inte passar på och tar bort dessa mycket stora mail för bilagorna kan uppgå till fler MB.
Ett litet räkneexempel. Låt säga att jag vill sända en några bilder. 10 st på ca 4 MB som jag tagit under en semester. Detta mail är då gott och väl 40! MB stort och de flesta mail-leverantörer tar inte emot ett så stort mail för avsändning... nåja min gör och jag skickar det till låt säga 10 personer i min släkt. Det är alltså 400! MB info som skickas ut på en gång!!
Men hur skall man göra då. Ja om man inte vill skapa ett webbgallerie så finns d
et tjänster som löser detta.
Ett är We Transfer som låter dig skicka upp till 2 GB stora filer till personer genom att ladda upp filen på deras server och sedan skicka en länk till alla som man vill ska ha den. Enkelt och det fungerar!
En annan tjänst som fungerar klockrent är Dropbox.
Dropbox är ett program som installeras på datorn och som skapar en mapp på din hårddisk och allt du lägger på i denna mapp synkas automatiskt upp till DropBox serverar. Enkelt och smidigt. Funktionalliteten vis
a med en film som du hittar på deras hemsida men som inte kan embeddas...
Du kan skapa webgallerier dela med dig av filer och använda tjänsten för backup av dina viktigaste filer. Gratis versionen innehåller 2GB info men man kan köpa till mer utrymme om man vill...
Finns för alla Windows, Mac OSX och Linux.