fredag 21 maj 2010

Welcome Brave New World!

CC anna_t BY NC SH
Är det det de vi kan förvänta oss. Så mycket har hänt de senaste dagarna att jag inte riktigt vet längre men på pappret ser det mycket intressant ut.
Lunds kommun har skrivit ett utvecklingsavtal tillsammans med Unikum. Tillsammans skall vi utveckla denna fantastiska plattform vidare mot nya mål! Äntligen säger jag! Det är i år 5! år sedan jag första gången träffade Jonas Rydberg och fick se Unikum för första gången. Redan då kände jag att detta måste vi har men men beslutens kvarnar maler långsamt ;)
På skolchefsmötet i tisdag togs ett första modigt beslut om att starta något som kan bli En stark pedagogisk resurs inom Lunds kommun där vi kan ta tillvara alla duktiga pedagogers arbete och sprida deras entusiasm och kunskaper inom de egna leden. Snyggt jobbat Lena!
På Framtidens Lärande är många visioner som presenteras även om jag tycker att mycket sade redan förra året. Randal Fields som talade om att skapa byggnader för lärande så många bra saker men i princip sa Bruce Dixon samma sak 2009. Det jag tar med mig från Randal var bl.a. idé med att skapa
Jag kom i er för sig först efter lunch igår pga att jag på förmiddagen talade för Barn och Skolnämnd Lund Stad, vilket i sig känns som en stor ära att få göra och de var nöjda. På tal om politiker så har SKL har valt att ha ett möte samtidigt som konferensen i samma lokaler. Bra initiativ vilket gör att det känns som det är fler på konferensen i år som inte ingår i normal gruppen av entusiaster som brukar samlas. Skoj!!
A Brave New World, Iron Maiden får stå för rubrikens musikinnehåll men rubriken är passande för att jag bor på New World hotel och ute skiner solen från en klar blå himmel och det luktar sommar i luften ;)
Teach Meet i onsdags kväll var mycket lyckat och innehållet från denna hittar ni här och det var många intressant tankar och exempel på vad man kan göra. Denna form av möte måste vi ta med oss till Lund och skapa dessa möten av och för pedagoger där man kan dela med sig av exempel från verkligheten. Scratch
och Extranormal är två verktyg som jag måste titta närmare på efter onsdagens framföranden.