måndag 17 oktober 2011

Walk up and down outside the wall

Idag är det dags för inte mindre än två olika tips för utbildning där man använder sig av IKT. Det första handlar om att att skapa lösenord. Password Bird en enkel sida som skapar lösenord till dig baserat på hur du svarar på tre enkla frågor. Vare lösenord som genereras till mig innehåller både siffror gemener och versaler. Tycker du inte om det lösenordet som skapas kan du begära ett nytt.
Det är en bra tjänst för att hjälpa elever som har svårt att hitta på lösenord stup i kvarten ;)

Nästa tips handlar om hur man delar information mellan varandra i klassrummet.
Wallwisher klarar just det. Hur det fungerar förklarar denna lilla historia från Richard Byrnes klassrum översatt med hjälp av Google Translate
Idag visade jag min specialundervisning elever en kort (18 minuter) film om kulturella förändringar som skedde i USA under 1920-talet. När videon vi diskuterade vad de såg. Sen hade jag eleverna söka på nätet för andra exempel på kulturella förändringar i 1920-talet. När de fann exempel de satte dem på en Wallwisher vägg som jag projiceras på en vägg i mitt klassrum. Väggen började med bara text läggs till i väggen och snabbt utvecklats till YouTube-videor läggs till väggen. En gång varje elev hade bidragit en video vi stannade, tittade på video, och diskuteras.

Inga kommentarer: