onsdag 22 maj 2013

Back in the classroom, open your books

AttributionNoncommercialShare Alike Some rights reserved by nerxs
Jag var på #pedagogiskpub i Lund igår och blev inspirerad. Temat var Lustfyllt Lärande.
Så idag funderade jag på hur jag kan förändra en vanlig Fysik lektion som skal handla om Magnetism samt ett läxförhör... jag menar hur skoj är det då?

Tja efter lite funderande kom jag fram till att jag vänder på det. Låter eleverna komponera frågor som de tycker skall finnas med på ett läxförhör om elektricitet. Ut över det tittade vi på en film om Magnetism och så fick de gör ett enkelt försök att skapa en elektromagnet. Redovisa på era bloggar. Allt under 70 min. Gick mycket bra. Jag hade tid att guida de elever som behövde extra stöd. De elever som är studiemotiverade jobbade på med frenesi och alla var sysselsatta.
Mina instruktioner hittar ni på årskursbloggen, ni kan sortera med taggarn 7A och Fysik. Elevernas resultat hittar ni på elevbloggarna till 7A till vänster. Inget stort steg för mänskligheten men ett litet i rätt riktning tycker jag. Tack och hej....

Inga kommentarer: